אנרגיה מתחדשת

אנרגיה מתחדשת פירושה אנרגיה ברת קיימא – דבר שאינו יכול להיגמר, או שהוא אינסופי, כמו השמש. כשאתם שומעים את המונח 'אנרגיה חלופית' בדרך כלל מדובר גם במקורות אנרגיה מתחדשים. הכוונה היא למקורות אנרגיה שהם אלטרנטיביים למקורות הנפוצים ביותר שאינם קיימים – כמו פחם.

מקורות האנרגיה המתחדשים הנפוצים ביותר כיום הם:

  • אנרגיה סולארית
  • אנרגיית רוח
  • אנרגיית הידרו
  • אנרגיית גאות ושפל
  • אנרגיה גיאותרמית
  • אנרגיה מביומסה

איך הם עובדים?

1) אנרגיה סולארית

אור השמש הוא אחד ממקורות האנרגיה השופעים והזמינים ביותר של הפלנטה שלנו. כמות האנרגיה הסולארית שמגיעה לפני האדמה בשעה אחת היא יותר מדרישות האנרגיה הכוללות של הפלנטה במשך שנה שלמה. למרות שזה נשמע כמקור אנרגיה מתחדשת מושלם, כמות האנרגיה הסולארית בה אנו יכולים להשתמש משתנה בהתאם לשעות היום ועונת השנה וכן בהתאם למיקום הגאוגרפי.  

2) אנרגיית רוח

רוח היא מקור בשפע של אנרגיה נקייה. חוות רוח הן מראה מוכר יותר ויותר בבריטניה עם כוח הרוח שתורם תרומה הולכת וגוברת לרשת הלאומית. כדי לרתום חשמל מאנרגיית רוח, טורבינות משמשות להנעת גנרטורים אשר מזינים חשמל לרשת הלאומית. אמנם קיימות מערכות ייצור מקומיות או 'מחוץ לרשת', אך לא כל נכס מתאים לטורבינת רוח מקומית. 

3) אנרגיית הידרו

כמשאב אנרגיה מתחדשת, כוח הידרו הוא אחד המפותחים ביותר מבחינה מסחרית. על ידי בניית סכר או מחסום, ניתן להשתמש במאגר גדול ליצירת זרימת מים מבוקרת שתניע טורבינה ותייצר חשמל. מקור אנרגיה זה יכול לעיתים להיות אמין יותר מאנרגיה סולארית או רוח (במיוחד אם מדובר בגאות ושפל ולא בנהר) ומאפשר גם לאחסן חשמל לשימוש כאשר הביקוש מגיע לשיאו. כמו אנרגיית רוח, במצבים מסוימים הידרו יכול להיות בר-קיימא יותר כמקור אנרגיה מסחרי (תלוי בסוג ובהשוואה למקורות אנרגיה אחרים), אך תלוי מאוד בסוג הרכוש, הוא יכול לשמש למקורות מחוץ לבית.  

4) אנרגיית גאות ושפל

זוהי צורה נוספת של אנרגיית הידרו המשתמשת בזרמי גאות ושפל פעמיים ביום בכדי להניע מחוללי טורבינות. למרות שזרימת הגאות שונה ממקורות אנרגיה הידרו אחרים ואינה קבועה, היא ניתנת לחיזוי רב ולכן יכולה לפצות על התקופות בהן זרם הגאות נמוך. 

5) אנרגיה גיאותרמית

על ידי רתימת החום הטבעי מתחת לפני האדמה, ניתן להשתמש באנרגיה גיאותרמית לחימום בתים ישירות או לייצור חשמל. למרות שהיא רותמת כוח ממש מתחת לרגלינו, לאנרגיה הגיאותרמית יש חשיבות זניחה בבריטניה בהשוואה למדינות כמו איסלנד, בהן החום הגיאותרמי זמין הרבה יותר באופן חופשי.

6) אנרגיה ביומסה

זוהי המרה של דלק מוצק העשוי מחומרים צמחיים לחשמל. למרות שביסודה, ביומסה כוללת שריפת חומרים אורגניים לייצור חשמל, אך לא מדובר בשריפת עץ, וכיום מדובר בתהליך נקי הרבה יותר  וחסכוני יותר באנרגיה. על ידי המרת פסולת חקלאית, תעשייתית וביתית לדלק מוצק, נוזלי וגז, ביומסה מייצרת חשמל בעלות כלכלית וסביבתית נמוכה בהרבה.